Formowanie wtryskowe czy termoformowanie – co się bardziej opłaca w produkcji opakowań?

Formowanie wtryskowe czy termoformowanie – co się bardziej opłaca w produkcji opakowań?

Nowe technologie obróbki plastiku – termoformowanie oraz formowanie wtryskowe. Na czym polegają?

Największym wyzwaniem dla producentów żywności jest dostarczenie towarów w bezpieczny sposób do klienta. Dlatego większość z nich wybiera lekkie, trwałe i recyklingowalne tworzywo sztuczne, które doskonale nadaje się do obróbki ciśnieniowe i termicznej. Rynek coraz bardziej otwiera się na nowe technologie obróbki plastiku. Największą popularnością cieszą się szczególnie dwie technologie: termoformowanie oraz formowanie wtryskowe. Na czym polegają? Sprawdź, która z nich lepiej sprawdzi się w Twoim biznesie.

[materiał zewnętrzny]

Formowanie wtryskowe kontra termoformowanie

Choć obie technologie pozwalają uzyskać wysokiej jakości opakowania odporne na działanie czynników mechanicznych i warunków atmosferycznych, różnią się m.in. metodą produkcji. Do formowania wtryskowego wykorzystuje się specjalny granulat wtryskiwany do formy, a do termoformowania sztywną folię, która po uplastycznieniu zyskuje pożądany kształt. Formowanie wtryskowe jest chętnie wybierane przez właścicieli marek premium przeznaczonych dla najbardziej wymagających klientów.

Termoformowanie jest nieco tańszą alternatywą dla formowania wtryskowego. Opakowania z folii PS, PP lub PET doskonale zabezpieczają nawet łatwo psujące się produkty. Proces termoformowania przebiega w sposób automatyczny. Dzięki temu zakłady produkcyjne posiadające własne parki maszynowe są w stanie w stosunkowo krótkim czasie zrealizować nawet duże zamówienia. Zarówno opakowania termoformowane, jak i pojemniki powstałe w procesie formowania wtryskowego można przetworzyć i ponownie wykorzystać w przyszłości.

Rola opakowania w procesie zakupowym

Branża spożywcza należy do najbardziej konkurencyjnych. Coraz więcej producentów zdaje sobie sprawę, jak istotną funkcję w procesie sprzedaży pełni opakowanie. Jak pokazują niektóre badania, wiele decyzji zakupowych podejmujemy spontanicznie, stojąc przed półką z produktami lub sklepową lodówką. O wyborze decydują nieraz szczegóły takie jak kształt pojemnika, dodatkowe funkcjonalności czy wzór na etykiecie. Warto więc postawić na wysokiej jakości opakowanie, które nie tylko zabezpieczy produkt przed uszkodzeniami mechanicznymi czy zabrudzeniami, ale będzie wspierać proces sprzedaży. Coraz więcej producentów decyduje się więc na stworzenie opakowania na zamówienie. Proces ten jest możliwy w przypadku obu technologii: zarówno termoformowania, jak i formowania wtryskowego. Aby uzyskać jeszcze lepszy efekt, warto postawić na wysokiej jakości zdobienie w technologii IML, która zapewnia większą trwałość niż tradycyjne etykietowanie.