Pracę w charakterze dyspozytora taxi może podjąć właściwie każdy. W odróżnieniu od przyszłego taksówkarza kandydat na dyspozytora nie musi bowiem mieć ani prawa jazdy, ani nawet znać doskonale topografii miasta, w którym zamierza podjąć pracę. Osoba, która chciałaby zacząć pracę jako dyspozytor, musi jednak spełniać pewne podstawowe warunki. Jakie to warunki i z czym wiąże się podjęcie tego zawodu?
[materiał sponsorowany]
Kim jest dyspozytor taxi?
Jak dowiedzieć się możemy z bloga Eko Taxi, dyspozytor to osoba odbierająca – zwykle telefonicznie – zamówienia na kursy taksówek od klientów danej firmy, a następnie przekazująca je dalej do znajdujących się najbliżej kierowców taxi. Odpowiednie zarządzanie jest tu bardzo ważne. Dzięki przekierowywaniu zamówień do kierowców, którzy w danej chwili znajdują się najbliżej punktu odbioru dyspozytor ma realny wpływ na zmniejszenie czasu oczekiwania klienta na podjechanie zamówionej przez niego taksówki.
Dyspozytor taxi jest ponadto osobą, która odpowiada w dużej mierze za zadowolenie klienta z usług danej firmy taksówkarskiej. Choć oczywiście największa odpowiedzialność spoczywa tu na samym taksówkarzu, z którym klient spędzi od kilku do kilkudziesięciu nawet minut w zależności od długości kursu, również krótki kontakt z dyspozytorem jest dla niego bardzo ważny. Dyspozytor jest bowiem pierwszą osobą, z którą klient nawiązuje kontakt przy korzystaniu z usług danej firmy taksówkarskiej, dlatego na jego barkach spoczywa ważna rola wywarcia odpowiedniego pierwszego wrażenia.
Jakie obowiązki wchodzą w zakres pracy dyspozytora?
W zakres obowiązków dyspozytora taxi wchodzi przede wszystkim wspomniane już przez nas przyjmowanie zleceń od klientów i przekierowywanie ich do dostępnych aktualnie taksówkarzy, znajdujących się najbliżej punktu odbioru podanego przez klienta. Dzięki odpowiednim aplikacjom w większości firm dyspozytor lub dyspozytorka może dziś przez cały czas mieć podgląd na mapę, na której wyświetlają się wszystkie dostępne auta wraz z najistotniejszymi informacjami dotyczącymi taksówkarzy i kursów. Do zadań dyspozytora należy więc także poprawne odczytanie tych informacji i ustalenie kolejności kursów w zależności od przekazywanych przez nie danych.
W większości firm wykorzystuje się obecnie specjalne programy i aplikacje, które pokazują nam nie tylko lokalizację danej taksówki – na mapie oraz w formie adresowej – ale też to, czy pojazd jest aktualnie zajęty, wolny, czy też może kierowca jest właśnie na przerwie. Dyspozytor może również sprawdzać informacje o obecnych oraz przeszłych zleceniach i obserwować postęp w ich realizacji.
Do zadań dyspozytora należy jednak dbanie nie tylko o klientów, którzy w danej chwili zamówili przejazd. Ważne jest także branie pod uwagę przejazdów pochodzących ze zleceń terminowych, czyli takich, na które klient składa zamówienie znacznie wcześniej. W przypadku firm prowadzących wynajem taxi busów oraz taksówek bagażowych dyspozytor odpowiada również za odpowiedni dobór zamówionego przez klienta auta.
Ważne są także zadania z zakresu komunikacji z klientem. Te nie zawsze niestety muszą być pozytywne. W przypadku klientów naprzykrzających się lub notorycznie zamawiających taksówki danej firmy, a następnie niekorzystających z ich usług dyspozytor ma możliwość zablokować dany numer telefonu. Istotna jest jednak nie tylko komunikacja na linii dyspozytor-klient, ale też na linii dyspozytor-taksówkarz. Dzięki płynnemu przepływowi informacji pomiędzy tymi dwoma filarami firmy taksówkarskie mają możliwość stałego ulepszania swoich usług niemal na bieżąco, w zależności od potrzeb tak pracowników, jak i klientów danej firmy.