Przed sezonem szykuj się na korki [MAPY BUDOWANYCH OBWODNIC]

W sezonie czekają nas korki na dojazdówkach do Żukowa, Kartuz i Kościerzyny. Wszystko dlatego, ze ruszyły roboty budowlane. Poprawa sytuacji ma być odczuwalna w najbliższych latach.

Wszystko wskazuje na to, że zbliżający się sezon turystyczny da się kierowcom we znaki. Kaszuby będą zakorkowane, być może nawet bardziej niż dotychczas – a to dlatego, że ruszyły inwestycje, które mają spowodować, że w przyszłości znikną korki na dojazdówkach do kaszubskich miast. Pierwsze symptomy poprawy pojawią się dopiero w 2017 roku. Sytuacja ulegnie diametralnej zmianie na lepsze dopiero w roku 2020.

Obwodnica metropolitalna

Minie jeszcze kilka lat, zanim będzie można płynnie przejechać przez Żukowo i Chwaszczyno. Aktualnie powstaje Koncepcja Programowa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej. Droga ta ma odciążyć trasy Gdynia – Kościerzyna, Żukowo-Gdańsk i obwodnice Trójmiasta oraz odkorkować Żukowo i Chwaszczyno.

Którędy ma przebiegać Obwodnica Metropolitalna?

Sprawdź TUTAJ:

Zadanie 1: Chwaszczyno – Żukowo

Zadanie 2: Żukowo – Pruszcz Gdański

Obwodnica Metropolitalna ma mieć ok. 40 km długości, jej budowa ma się rozpocząć w 2018 roku, zakończyć zaś w roku 2020. Planuje się wybudowanie drogi ekspresowej dwujezdniowej z rezerwą pod trzeci pas ruchu. Patrząc od północy – będzie prowadzić przez Chwaszczyno, Miszewo, Żukowo do węzła Gdańsk-Południe pod Pruszczem Gdańskim. Częścią inwestycji jest również obwodnica Żukowa.

Szacunkowy koszt inwestycji to ok. 2 mld zł.

Obwodnica Metropolitalna uzyskała już tzw. zgody środowiskowe. Zgodnie z tym dokumentem, wzdłuż niej ma powstać 7 km ekranów akustycznych i 50 przejść dla zwierząt. Obwodnica ma przebiegać przez tereny, które są siedliskami wielu gatunków chronionych roślin i zwierząt. Trasa przejdzie np. przez tzw. obszary chronionego krajobrazu Dolina Raduni i Otomina oraz w pobliżu tzw. alei pomnikowej utworzonej przez 580 okazów lipy drobnolistnej, przy drodze Leźno – Pępowo. Budowa będzie wymagać wyburzenia 50 domów mieszkalnych i ośmiu budynków gospodarczych.

Kartuzy i Kościerzyna

Obwodnica Kartuz - projekt
Obwodnica Kartuz. Źródło: STRABAG

Budowa obwodnicy Kartuz rozpoczęła się w grudniu ubiegłego roku. Realizowany jest pierwszy etap inwestycji, który połączy wyjazdy z miasta na Gdańsk, dokładniej rzecz biorąc: na Żukowo i na Egiertowo. Drogowcy zapowiadają, że tą drogą będzie można przejechać w lutym 2017 roku. Jednak myli się ten, kto sądzi, że w wyniku tej inwestycji bezkolizyjnie przedostanie się na drugi koniec miasta. Żeby tak się stało, konieczne jest wykonanie drugiego i trzeciego etapu budowy obwodnicy. Na razie nieznane są terminy rozpoczęcia i zakończenia prac w tym zakresie.

Koszt budowy I etapu obwodnicy Kartuz to 14,6 mln zł.

 

obwodnica kościerzyna
Obwodnica Kościerzyny. Źródło: GDDKiA

W Kościerzynie również ruszyły prace budowlane. Obwodnica w tym mieście Kościerzyny ma mieć 7,6 km długości. Ominie miasto od południa, łącząc drogi prowadzące do Gdyni – z jednej strony i do Bytowa – z drugiej. Powstaną cztery węzły drogowe, łączące główną arterię z drogami niższych kategorii. W ciągu trasy powstaną również cztery mosty, w tym największy 100-metrowy nad linią kolejową. Zakończenie budowy i oddanie drogi do ruchu planuje się we wrześniu 2017 roku. Obwodnica Kościerzyny ma kosztować 165 mln zł.