Opóźniony pociąg sprawił Ci problem? Zawsze możesz skorzystać z praw do odszkodowania, które Ci przysługują. Poniżej dowiesz się jakie są prawa pasażera w takich przypadkach, jak i gdzie skutecznie złożyć wniosek o odszkodowanie. Podamy też podstawy prawne roszczenia odszkodowawczego.
[materiał sponsorowany]
Prawo unijne – odszkodowanie za opóźniony pociąg
Opóźniony pociąg – czy przysługuje mi odszkodowanie? Istnieje rozporządzenie(WE) nr 1371/2007 PE i Rady z dnia 23.10.2007r, na podstawie którego możesz ubiegać się o odszkodowanie.
Warunki jakie muszą być spełnione i jaka jest wysokość odszkodowania:
- Opóźnienie pociągu wynosi od 60 do 119 min – przysługuje 25% ceny biletu
- Opóźnienie wynosi 120 minut lub więcej – przysługuje 50% ceny biletu
Uwaga!
W rozporządzeniu jest zapis, że przewoźnik ma prawo ustalić minimalny próg odszkodowania, który jednak nie może być wyższy niż 4 EUR. Oznacza to, że poniżej tego progu nie przysługuje odszkodowanie. Dodatkowo musisz wiedzieć, że przewoźnik będzie Ci proponował wypłatę odszkodowania w różnych formach: bonach czy kuponach. Masz prawo do gotówki, ale musisz to zaznaczyć we wniosku.
Kiedy opisane przepisy obowiązują?
Zwróćmy uwagę, że obowiązujące przepisy dotyczą tylko określonych połączeń dalekobieżnych, (Intercity (IC), Express Intercity Premium (EIP), Inter REGIO (IR), Expres Intercity (EIC), Twoje Linie Kolejowe (TLK) oraz połączeń międzynarodowych w obrębie UE. Ważne jest też to, że odszkodowanie przysługuje bez względu na to czy opóźnienie spowodowane jest z winy przewoźnika czy innych sił od niego niezależnych.
Dodatkowo przysługują Ci jeszcze:
- W zależności od czasu oczekiwania bezpłatne napoje i posiłki
- Bezpłatny nocleg lub transport między stacją a noclegiem, ale musi tu być fizyczna możliwość
- Jeżeli awaria nastąpiła na trasie przewoźnik musi zapewnić bezpłatny transport do stacji lub miejsca, gdzie zapewni zastępczy transport do miejsca docelowego, kiedy nie ma możliwości kontynuowania podróży
Kiedy nie otrzymamy odszkodowania?
Tylko wówczas kiedy opóźnienie dotyczy linii miejskich, podmiejskich, regionalnych np. Kolei Śląskich, a także gdy wartość odszkodowania będzie niższa niż 4 EUR.
Jak i gdzie złożyć wniosek o odszkodowanie
Można to zrobić na kilka sposobów w zależności od sytuacji i możliwości. Możemy wybrać sposób tradycyjny pocztą, złożyć na dworcu w kasie lub elektronicznie na stronie przewoźnika wypełniając odpowiedni formularz. Co ważne przewodnik ma miesiąc czasu na rozpatrzenie reklamacji. We wniosku musimy podać nasze dane osobowe jak i informacje związane z kursem pociągu. Jeżeli żądamy zwrotu gotówki podajemy swoje konto bankowe.
Prawo krajowe też daje możliwość ubiegania się o odszkodowanie
Chodzi tutaj o ustawę z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe (Dz.U2020.8), która uprawnia do roszczeń tych pasażerów, którym nie przysługuje odszkodowanie na podstawie prawa unijnego. Zaznaczyć jednak trzeba, że fakt możliwości ubiegania się o odszkodowanie w oparciu o prawo unijne nie wyklucza możliwości ubiegania się o roszczenia w oparciu o prawo krajowe. Więcej na ten temat przeczytasz na mubi.pl.
Podsumowanie:
- W przypadku opóźnienia pociągu możesz starać się o odszkodowanie, dotyczy to sytuacji gdy opóźnienie wynosi co najmniej 60 min – możesz otrzymać wtedy 25% ceny biletu. W przypadku opóźnienia o co najmniej 120 minut możesz starać się o zwrot środków w wysokości 50% ceny biletu.
- Prawo do powyższego odszkodowania dotyczy tylko niektórych połączeń, nie skorzystają z niego pasażerowie linii miejskich, podmiejskich, a także regionalnych. Dodatkowo odszkodowanie nie zostanie wypłacone, gdy jego wysokość jest niższa niż równowartość 4 euro.